Soitinrakennus, puvustus ja lavastus tutuksi

Ryhmä jaetaan kahteen osaan. Toinen ryhmä aloittaa soitinrakennuksesta ja toinen ryhmä aloittaa lavastus-puvustukseen tutustumisesta. Vaihto tapahtuu 45 minuutin kuluttua.

Tavoitteet Tutustutaan soitinrakennukseen.
Tehdään ensimmäinen soitin.
Tutustutaan lavastukseen ja puvustukseen.
Kerrataan ensimmäinen opeteltu laulu ja harjoitellaan uusi laulu.
Tila Kaksi tilaa: esim. puutyöluokka soitinrakennukseen ja luokkahuone puvustus-lavastukseen
Valmistelut Järjestetään esiteltävät soittimet.
Järjestetään soitinrakennustyövälineet ja materiaalit valmiiksi.
Välineet Uusiosoittimia, mehupillejä, saksia, lämmityskoje (esim. hiustensuoristusrauta)
Kuvamateriaalia lavastuksista ja puvustuksista
Piano tai muita soittimia valinnan mukaan tai cd-soitin

Sisältö

Soitinrakennus (45 min)

  1. Ohjaaja kertoo äänten tuottamisesta ja äänilläleikkimisestä.

  2. Ohjaaja esittelee soitinrakennustyöpajaa. Ohjaaja esittelee produktiossa käytettävät soittimet.

  3. Soittimien äänet kuultuaan keskustellaan siitä, mihin kohtauksiin äänet voisivat sopia.

  4. Oppilaat voivat kokeilla soittimia vapaasti.

  5. Tehdään pieni äänimaisemaharjoitus esitellyillä soittimilla.

  6. Valmistetaan mehubillioboe.
  7. Mehupillioboe kuuntele

  8. Kokeillaan eri pituisia pillejä, etsitään sormireikien paikkoja, kokeillaan kolmen pillin sointuja ja tehdään pieni soittoharjoitus pilleillä.

Lavastus ja puvustus, laulun harjoittelu (45 min)

  1. Lavastaja esittelee itsensä, ja kertoo hieman taustastaan, elinvaiheistaan ja visuaalisen puolen merkityksestä teatterissa: esityksellä on aina teemansa ja tunnelmansa, jotka konkretisoituvat näyttelijätyön lisäksi myös esinemaailmassa.

  2. Lavastaja voi näyttää toteutuneita lavastuksia ja puvustuksia esim. luonnosten, valokuvien, pienoismallien ja mahdollisesti videon avulla. Oppilaille alkaa muodostua käsitys ammatista. Kannattaa kertoa mihin kaikenlaiseen voi joutuakaan, kun ryhtyy rakentamaan esitystä (esim. toimimaan näyttämömiehenä tai hankkimaan materiaaleja). On painotettava, että eri ihmisillä on erilaisia kykyjä, ja kelpo kokonaisuudessa on kaikkien osa-alueiden toimittava.

  3. Havainnollistetaan lavastamista ja puvustamista tehtävällä, jossa suppea tilanne (tyttö menee metsään paimeneen) rakennetaan vain tilassa olevista aineksista. Lapsilta kysytään, mitä silloin tarvitaan, ja mikä esine huoneessa voisi sitä ”esittää”. Näin esimerkiksi kietaisemalla mikä tahansa kangas jonkun vyötäisille syntyy ”tyttö”, ”metsä” voi tulla ympärikäännettyjen pulpettien jaloista, ja piiska vaikkapa irrotetusta johdosta. Tämä on jo lavastusta ja puvustusta! Jatkoksi voidaan jo kuvitella, miten samat asiat toteutettaisiin astetta ammattimaisemmalla otteella.

  4. Kerrataan opittu laulu Rekipolska laulaen se ilman säestystä, säestys-cd:n tai ohjaajan säestyksen kanssa. Opetellaan toinen projektin laulu.

    Laulun opetus vaiheittain:

    • Laulu kuunnellaan joko opettajan laulamana, soittamana tai levyltä.
    • Kuunnellaan sanat ohjaajan tai oppilaan lukemana.
    • Keskustellaan tekstin sisällöstä ja käsitellään outojen sanojen merkitys.
    • Toistetaan ohjaajan oikeassa rytmissä lausumat sanat säe kerrallaan.
    • ”Lauletaan” laulu sanarytmissä ilman säveltä.
    • Opetellaan sävel opettajan laulamasta tai soittamasta melodiasta säe kerrallaan, ei oteta mukaan säestyssointuja eikä välttämättä sanoja.

    Lauletaan laulu sanoilla säe kerrallaan ilman säestystä, kokonaisuutena ja lopuksi säestyksen kanssa.

Huomioitavaa

Jos ryhmä on pieni, alle 20, voidaan tämä kerhokerta toteuttaa yhdellä ohjaajalla.

Mikäli aikaa ei ole tarpeeksi, laulu voidaan opettaa vain osittain, esimerkiksi pelkät sanat tai pelkkä melodia. Seuraavalla kerralla jatketaan.

Lapset valitsevat työpajan (soitinrakennus, draama, puvustus tai lavastus), johon osallistuvat seuraavilla kerroilla. Kannattaa painottaa, että jokainen valitsee oman mieltymyksensä mukaan eikä sen mukaan, minne kaveri menee.

Jos projekti toteutetaan siten, että kaikki lapset osallistuvat kaikkiin työpajoihin, ohjaajan tulee miettiä kerhokertojen järjestys.