Kouluyhdyshenkilö linkkinä

Mikäli Topelius-projekti toteutetaan iltapäiväkerhotyyppisesti tai siten, että ohjaajina on mukana myös koulun ulkopuolisia aikuisia (taiteilijat, iltapäiväkerhonohjaajat, vanhemmat,..), on syytä nimetä kouluyhdyshenkilö. Tämä henkilö on koulussa työskentelevä aikuinen, esimerkiksi opettaja, kuraattori tai koulunkäyntiavustaja, joka tietää koulun toiminnasta ja tuntee koulun tilat ja tavat.

Kouluyhdyshenkilön ja projektin ohjaajien välinen viestintä on molemminpuoleista.

Ohjaajat voivat soittaa kouluyhdyshenkilölle, jos työpajojen aikana syntyy ongelmia, joihin talon henkilökuntaan kuuluva osaisi vastata.

Ulkopuoliselle yllätyksinä voivat tulla esimerkiksi tilojen käyttöön liittyvät kysymykset (”Juhlasalin tuli olla vapaa, mutta siellä onkin paikallinen sählyjoukkue pelaamassa..”) tai erinäisten tavaroiden katoamiset (”Viimeksi täällä oli piano käytössä, mutta nyt sitä ei enää ole..”).

Koulun ohjelmassa olevat poikkeukset ja aikataulumuutokset saa tietoonsa kouluyhdyshenkilöltä.

Lähes koko pilottijakson ajan tilojen käytössä oli päällekkäisyyksiä, vaikka niitä kuinka tarkisteltiin etukäteen. Koulussa toimi niin paljon alueen muita harrastusryhmiä, että yllätyksiä tuli yhtenään. Olipa ihanaa, kun sai aina soittaa koulun omalle opettajalle, joka tiesi kaikesta kaiken, ja sopivat tilat löytyivät käyttöömme!