Projektin lähtökohtia

Topelius-musiikkiteatteriprojekti

Kerhokeskus - koulutyön tuki, Ooppera- ja teatteriseurue Kapsäkki ja Auroran koulu Espoosta lähtivät syksyllä 2005 pohtimaan, miten saataisiin kouluyhteisö, lasten vanhemmat ja muut lähialueen toimijat panostamaan voimavarojaan luovan prosessin toteuttamiseen yhteistyössä.

Tuloksena oli Topelius-musiikkiteatteriprojekti, joka kokosi lapset, opettajat, iltapäiväkerhojen ohjaajat ja alueen ammattitaiteilijat tuottamaan musiikkiteatteriesitystä. Tämän kokeilun pohjalta syntyi Topelius materiaalikokonaisuus vastaavien yhteishankkeiden toteuttamisen avuksi.

Tee-se-itse –teatteria

Halusimme tarjota kouluille ja iltapäiväkerhoille materiaalia, jossa lapset itse valmistavat esityksen annetuista aineksista. Päädyimme valmistamaan työpajapaketin musiikkiteatteriesitykseen.

Musiikkiteatteriesitys pohjautuu Zacharias Topeliuksen satuun ja hänen sanoittamiinsa koululauluihin.

Lapset rakentavat työpajoissa aikuisen opastuksella soittimet, tekevät lavasteet ja puvut sekä suunnittelevat käsikirjoituksen Topeliuksen sadun pohjalta.

Topelius-projektista tuli tee-se-itse -musiikkiteatterimateriaali.

Zacharias Topelius tutuksi

Topelius-projektillamme on myös kulttuurisia tavoitteita. Materiaalimme avulla lapsilla on mahdollisuus tutustua Zacharias Topeliukseen ja hänen kirjoituksiinsa.

Musiikkiteatteriesitys perustuu Topeliuksen Suvikylän Syyne -satuun. Yli sata vuotta sitten kirjoitetun sadun teemat ovat yhä ajankohtaisia. Toisten kunnioittaminen, oikeudenmukaisuuden tavoittelu ja uusioperheen elämä Syynen tarinassa koskettavat nykylasta.

Lapset opettelevat Topelius-projektin aikana samoja − ehkä jo unohdettujakin − koululauluja, joita heidän vanhempansa ja isovanhempansa ovat aikanaan laulaneet. Yhteiset kokemukset yhdistävät eri sukupolvia.

Yhteistyöllä lisää toimintaa lapsille

Topelius-projekti kerhotoimintana kasvattaa lasten sosiaalista pääomaa ja ehkäisee syrjäytymistä. Projekti tarjoaa lapsille ohjattua toimintaa ja tärkeitä aikuiskontakteja.

Halusimme materiaalillamme tukea myös koulun ja taiteilijoiden välistä yhteistyötä. Monet taiteilijat tekevät mielellään säännöllisesti työtä lasten kanssa, kun heille tarjotaan siihen mahdollisuus.

Työskentely ammattilaistaiteilijoiden kanssa on lapsille antoisa kokemus. Yhteistyö taiteilijoiden ja opettajien välillä rikastuttaa molempia ammattikuntia.

Yhteinen projekti vahvistaa

Projekti vahvistaa yhteisöä ja tuo lisää luovia ammattitaitoisia ohjaajia lasten pariin työskentelemään. Opettajat saavat projektia koulussa toteuttaessaan innostavaa sisältöä koulutyöhönsä. Lapset oppivat projektin aikana pitkäjänteisyyttä, ryhmätyötaitoja, vastuullisuutta, ilmaisu- sekä kädentaitoja.

Toivomme, että materiaali osoittautuu käyttökelpoiseksi koulutyön ohessa ja iltapäiväkerhoissa!